Beatur – Master of the Universe

☆☆☆☆☆

Skrevet av Maud Monceyron Jonassen, regissør og skuespiller

Beatur: Master of the Universe er en forestilling om et liv fylt med omsorgssvikt, avhengighet, mørke og håp. Det er det islandske beatboxer- og DJ-talentet Beatur - eller Bjartur, hvis du er hans bestemor - som har laget en selvbiografisk oppsetning om sin reise fra en ung opprører til en verdenskjent underholder. Reisen har vært komplisert og lang, og kunne helt sikkert fylt opp et par oppfølgere til forestillingen som spilles under Oslo Fringe 2023.

Ryktene om den fantastiske Beatur har nådd meg lenge før jeg går inn i salen på SALT, og det er forståelig nok - hans karisma og sjarme er det første som treffer oss idet han kommer ut på scenen. Forestillingen hopper rett uti den tunge tematikken, men teksten fremføres på en stort sett usentimental og humoristisk måte. Dette er helt nødvendig for at publikum ikke skal fremmedgjøres fra historien, som ofte er så dyster at den er vanskelig å ta inn over seg. Den lette tonen gjør også at de øyeblikkene som tar seg tid til å hvile i sentimentaliteten, blir desto sterkere.

I tillegg til sin åpenbare karisma, imponerer Beatur med en rekke talenter. Ikke bare kan mannen beatboxe og mikse sin egen stemme live, islendingen mestrer også en dugelig fransk aksent - på norsk - og synger med en stemme så flott at flere i salen sitter med munnen på vidt gap. Det er lett å la seg bli oppslukt av forestillingen, og hans gutteaktige fremtoning gjør at vi aldri slutter å heie på ham, selv når han legger ut om sine mest skamfulle opplevelser. Det er rørende og vanskelig å høre om Beatur sitt nylige tilbakefall til rusen. Det at den sjarmerende og talentfulle mannen som står foran oss på scenen ikke er immun mot sine egne demoner, er en frisk påminner om at livet ikke er strømlinjeformet, og at «happily ever after» er en myte for de aller fleste.

Som en som er konservativt innstilt til stående applaus (noe jeg mener det gikk inflasjon i for lenge siden), er det deilig når man kan reise seg så fortjent for en forestilling. Beatur er en enestående utøver som vi skal prise oss lykkelige for at produserer og reiser rundt med sine forestillinger her i Norge.

5 av 5 stjerner