FRINGE-REVIEW:

Musikal Open Mic

☆☆

Skrevet av Lars Vikerødegården

Musikal Open Mic er et konsept som ved første øyekast som en musikal-fans våte drøm. Dette er musikal-karaoke strødd med leker og variasjon.

Først får vi et innslag av gruppen som organiserer arrangementet. De leder publikummet i allsang, og får opp stemningen i salen. Deretter er det bidragsytere fra andre oppsetninger under festivalen som skal i ilden. Så er det på tide med «Grab the Mic». Førstemann som kjenner låten skal løpe opp til scenen og bryte ut i sang. Så er det mulighet for å skrive seg opp på liste, og komme med sangønsker, slik man gjør under en tradisjonell karaoke. Arrangementet rundes av med en siste allsang.

Dessverre var arrangementet nesten en halv time forsinket, og bortfall av tid preget fremdriften ved at det virket som om man ville gjøre for mye på for lite tid. Man rakk aldri å komme ordentlig inn i hver av aktivitetene før det var noe nytt som skjedde. Det var stort sett de samme som tok initiativ til å gå opp på scenen igjen og igjen, noe som fikk det hele til å virke litt internt. Med mere tid til rådighet vil jeg tro at variasjonen på deltagerne også ville blitt større. Kanskje kunne man også gjort det hele mer inkluderende ved å speile tekstene på en storskjerm?

Denne gledesbomben av et karaokekonsept har stort potensiale, men fremsto i dag som uorganisert, forhastet, og kun for innvidde.

Det er en herlig gjeng som driver dette arrangementet. De er sympatiske og fulle av godt humør. Det finnes vel ikke noe bedre enn en dyktig pianist i symbiose med en gjeng habile, syngeglade musikalentusiaster – og det kan gjøre opp for veldig mye.

2 av 5 stjerner.