The Man Who Though He Knew Too Much - Voloz Collective

☆☆☆☆

Skrevet av Helene Nordbye Nybø

The man who thought he knew to much er et fysisk tegneserieteater laget av det Lecoq-utdannede teaterkokmpaniet The Voloz Collective. Forestillingen handler om franskmannen Roger, som har levd et normal, repetitivt og forutsigbart liv i New York på 1960-tallet. Da han en dag plutselig viker litt fra sin kjente rutine, blir vi dratt inn i et spennende og humoristisk univers. En blanding av krim, western og action film, alt vist gjennom utrolig kroppskontroll og hurtig, presis dialog.

Historien er godt fortalt av de tre skuespillerne, og latteren sitter løst blant publikum. De lager tydelige karakterer og bilder, og alt i et tempo som gjør at publikum blir sittende ytterst på stolkanten gjennom hele forestillingen. Alt er godt akkompagnert av live musikk, som løfter forestillingen enda et par hakk. Art by accident oppstår da den kraftige tutingen fra en båt høres gjennom de tynne veggene i salen i et øyeblikk som passer så godt at en begynner å lure på om musikeren har avtalt det med kapteinen selv. At skuespillerne har lagt inn noen norske fiskere i forestillingen er også godt mottatt av publikum. The Voloz Collective vet hvordan de skal få publikum på sin side!

Tegneserieteater er ellers en stram form som krever ekstremt god presisjon, timing og kroppskontroll, noe skuespillerne mestrer eksemplarisk. Akrobatikk, gode språkoverganger og komisk timing mangler heller ikke. Likevel kan den stramme formen og kontakten skuespillerne imellom gå på bekostning av det å puste i øyeblikkene. Det er også en krevende form å holde følge med i litt over en time, som forestillingen varte. Et brudd eller en endring på form eller innhold kunne vært et behagelig avbrekk. Det er vanskelig å gi stjerner da forestillingen ved første øyekast står til topp score. Etter mer vurdering har jeg en følelse av at jeg gjerne skulle sittet igjen med noe mer enn at skuespillerprestasjonene er fryktelig imponerende. For det er de, men jeg kunne ønske historien de fortalte gjorde mer inntrykk.

Om du ønsker en underholdende og fysisk imponerende teateropplevelse, er dette forestillingen for deg. Alt i alt en forrykende morsom og spennende forestilling som får deg til å ønske at du selv hadde lignende kroppskontroll. Og som de selv gjør et poeng ut av i slutten av forestillingen- her slipper du analyser og samfunnskritikk, dette er ren underholdning. La deg imponere!

Fire av fem stjerner.